Mobilanvändandet ökar världen över enligt ny statistik

Erik Thorsen 2023-01-13

Människor världen över spenderar allt mer tid framför mobilen. År 2022 spenderade genomsnittanvändaren mer än 5 timmar per dag framför telefonen enligt en dataanalys av Androidtelefoner i rapporten State of mobile producerad av analysföretaget data.ai (2023).

Sammanfattning:

  • 5h om dagen lägger människor i snitt på sin mobil världen över.
  • Mobilanvändare i Indonesien är de som spenderar mest tid framför sin mobil.
  • Globalt spenderar mobilanvändare mest tid på sociala medier, underhållning och videodelningsappar.
  • Mängden pengar som vi lägger på appar ökar också där användare i Kina spenderar mest pengar (58 miljarder dollar årligen).

Mest tid spenderade de i Indonesien där mobilanvändandet ökat till 5,7 timmar om dagen år 2022, vilket är en ökning med 5,5% jämfört med året innan. Användare i Indonesien spenderar med andra mer än en tredjedel av sin vakna tid framför sin mobil. I Indonesien finns mer än 200 miljoner mobilanvändare vilket gör att den sammanlagda tiden som läggs på mobilanvändande är enorm.

De områden som vi spenderar mest tid med är sociala medier, följt av underhållning och appar som serverar korta filmklipp och låter oss dela videos med andra. Appar som används mest är WeChat, TikTok, Youtube, Facebook, Chrome och Instagram.

Överkonsumtion av media kan vara skadligt

Forskare har varnat för att överkonsumtion av media har negativa konsekvenser hos oss människor. Det är framförallt yngre som har svårt att hantera den stress som uppstår när vi ständigt nås av ny information med syfte att påverka oss.

Allt fler människor uppger också att de får sina nyheter via sociala medier, där forskning visat att avsändare har en tendens att förstärka negativa och dramatiska nyheter. I en studie gjord på Universitet i Vermont kom man fram till att det fanns ett samband mellan exponering av nyheter på sociala medier och depression.

Vi spenderar allt mer pengar på mobila transaktioner

De som spenderar mest pengar på sitt mobilanvändande år 2022 är användare i Kina, följt av Usa och Japan. Konsumenter i Kina spenderades mer än 58 miljarder dollar på mobila transaktioner. I Usa spenderade konsumenter drygt 42 miljarder dollar och i Japan låg siffran på ca 18 miljarder dollar.Apparna som människor världen över spenderar mest pengar på är Disney+, Tinder, TikTok och Youtube.

Låneappar mer populärt globalt år 2022

Under den ekonomiska nedgången år 2022 visar också data att appar som erbjuder lån har ökat i popularitet. I synnerhet har ökningen skett i Nordamerika, Asien och Afrika. I USA har antalet nedladdningar av appar där man kan få ett förskott på sin lön ökat med 100 % sedan början av pandemin.