Mobilabonnemang med betalningsanmärkning 2020

Uppdaterad 2020-08-02 först publicerad: 2019-02-05

Mer än 600 000 svenskar har i dag enligt senaste siffrorna från Upplysningscentralen en betalningsanmärkning. Att ha en eller flera betalningsanmärkningar kan ställa till en hel del krångel för dig som vill teckna ett mobilabonnemang. Många operatörer tar nämligen en kreditupplysning på sina kunder och kan neka dig att teckna ett abonnemang om du har en betalningsanmärkning. En del operatörer låter dig dock teckna ett mobilabonnemang oavsett om du har problem med din ekonomi eller inte. Här listar vi de mest populära abonnemangen hos mobiloperatörer som accepterar kunder med betalningsanmärkning.

Populärast mobilabonnemang från operatörer som tillåter betalningsanmärkning

Namn Mobiloperatör Popularitet  
Hallon Fastpris 4 gb surf
Fria samtal & sms 4 gb surf / mån 99 kr / mån 49 kr / mån* *50 % rabatt första 6 mån. Ingen bindningstid.
Hallon
975 av 1000
Besök
Vimla fastpris 3 gb surf
Fria samtal & sms 3 gb surf / mån 100 kr / mån 25 kr / mån* *75 % rabatt första två mån.
Vimla
907 av 1000
Besök
Hallon Fastpris 8 gb surf
Fria samtal & sms 8 gb surf / mån 149 kr / mån 74 kr / mån* *50 % rabatt första 3 mån. Ingen bindningstid.
Hallon
870 av 1000
Besök
Hallon Fastpris 50 gb surf
Fria samtal & sms 50 gb surf / mån 299 kr / mån 149 kr / mån* *50 % rabatt första 6 mån. Ingen bindningstid.
Hallon
840 av 1000
Besök
Vimla fastpris 8 gb surf
Fria samtal & sms 8 gb surf / mån 160 kr / mån 40 kr / mån* *75 % rabatt första två mån.
Vimla
815 av 1000
Besök

Mobilabonnemang utan kreditkontroll

För den som har missat att göra en betalning och fått en betalningsanmärkning påverkar det möjligheten att teckna ett mobilabonnemang, men detta gäller bara hos vissa. Här nedan går vi igenom vad som gäller för olika mobiloperatörer.

Det finns i dagsläget två mobiloperatörer som inte gör kreditkontroll eller tar någon kreditupplysning om du vill teckna ett mobilabonnemang, dessa är Hallon och Vimla. Hallon var först med att erbjuda abonnemang åt kunder med betalningsanmärkningar. Istället för att skicka en faktura, dras summan från ditt konto i förväg varje månad och operatören kan därmed känna sig trygg med att pengarna kommer in för de tjänster som utnyttjas. Det är dessutom smidigt för dig som kund! Hallon erbjuder abonnemang med förmånliga priser, fria sms/samtal samt mycket surf. Undantag är om du vill köpa en mobil i samband med abonnemanget, då görs en kreditkontroll. Vimla tittar inte efter betalningsanmärkningar när du ska teckna ett abonnemang. En kreditkontroll görs dock i samband med att kunder aktiverar utlands- och betaltjänsten. Operatören tar dock inte hänsyn till betalningsanmärkningar utan undersöker endast om kunden ansvarar för sina betalningar. I abonnemang hos Vimla ingår alltid fria samtal/sms och du kan upp- och nedgradera ditt abonnemang när du vill.

Andra alternativ för dig med en betalningsanmärkning är mobiloperatörerna Fello eller Comviq. Fello tar en kreditupplysning på sina kunder och bedömer sedan varje specifikt fall. Hur din ekonomiska situation ser ut kan därför vara en avgörande faktor för om du får teckna ett abonnemang eller inte. Många gånger är Fello flexibla och tillåter kunder med en betalningsanmärkning att teckna ett mobilabonnemang.

Comviq gör en kreditkontroll när du beställer ett abonnemang hos dem. Skulle du bli nekad i kontrollen blir du dock erbjuden abonnemanget Fastpris Go istället. Det innebär att du inte kan betala med faktura, istället laddar du i förväg ditt saldo för betaltjänster och på så sätt kan operatören känna sig trygg i att pengarna verkligen kommer in. Skönt för dig som dessutom slipper krångel med fakturor! Fastpris Go erbjuds i fyra varianter med upp till 20GB surf.

Mobiloperatörer som gör kreditkontroll

De flesta mobiloperatörer i Sverige gör en kreditkontroll i samband med att en kund tecknar ett nytt mobilabonnemang. Telia och Halebop (som är ett dotterbolag till Telia) gör en kreditkontroll i samband med att kunden gör en beställning på respektive hemsida. Detsamma gäller även hos Tele2 men där får du direkt på hemsidan veta om du är godkänd eller inte. Telenor tar en kreditkontroll när en ny kund ingår ett avtal med dem och om de bedömer att kunden inte är kreditvärdig eller om det finns starka skäl att tro att denne kan ha svårt att följa avtalet så avbryts köpet.

För dem som har en eller flera betalningsanmärkningar är det därför stor risk att köpet nekas bland de mobiloperatörer som gör en kreditkontroll eller tar en kreditupplysning för kunder som vill teckna ett abonnemang.