Allt om skärmtid - statistik & rekommendationer

Alba Montheli 2022-04-04

Enligt Svenskarna och internet blir det allt vanligare att ha både dator, surfplatta och smartphone. De störst skärmtidskonsumenterna finns dock i Asien och Sydamerika. Nedan kan du läsa mer om hur mycket tid vi spenderar framför våra skärmar. Vi redogör även för vilka negativa samt positiva effekter mycket skärmtid kan ha, samt går igenom hur du tar reda på hur mycket skärmtid du har på din telefon.

Hur mycket sitter människor i genomsnitt framför en skärm?

Gemene man spenderar totalt 6 timmar och 55 minuter på att titta på en skärm, varje dag. Detta inkluderar skärmtid för smartphones, surfplattor, datorer och TV-apparater. Majoriteten av tiden, 3 timmar och 16 minuter, spenderas på mobiltelefonen. Den genomsnittliga smartphoneanvändaren tittar på sin telefon hela 63 gånger om dagen. Hur mycket sitter svenskarna i genomsnitt framför en skärm? I genomsnitt sitter svenskarna framför en skärm 6 timmar och 15 minuter varje dag, vilket är något under genomsnittet om man jämför globalt.

Hur mycket skärmtid har barn i snitt?

Redan i åttaårsåldern har över hälften (55%) av alla svenska barn tillgång till en egen smartphone. Enligt en undersökning genomförd av SCB spenderar 68 procent av ungdomarna i Sverige mellan 16 och 19 år över tre timmar per dag framför en skärm. Tittar man på globala siffror kan man konstatera att barn och ungdomar mellan 8 och 18 år tittar på skärmar omkring 7 timmar dagligen.

Vilka negativa effekter har mycket skärmtid?

Det är ingen hemlighet att skärmar av olika slag kan påverka din produktivitet. Notifikationer från mobiltelefonen kan hindra ditt fokus, sociala medier kan få dig att jämföra dig mer med andra och en alltför bra serie kan lätt komma i vägen för annat viktigt. Forskningen visar även att de som spenderar för mycket tid framför skärmar har en ökad risk för: 

Sömnsvårigheter - Ljus från skärmar signalerar till din hjärna att hålla sig vaken, och omfattande skärmljus under dagen kan göra det svårt att varva ner inför natten. 

Huvudvärk och ögonbelastning - För mycket tid framför skärmen kan orsaka trötthet och obehag i dina ögon. Du kan även råka ut för så kallad falsk närsynthet och ögonkramp vilket orsakar såväl suddig syn som huvudvärk. 

Beroendeframkallande beteenden - Nyligen genomförda studier har avslöjat att människor kan utveckla beteenden med mönster som liknar andra beroendesjukdomar på grund av smartphones och sociala medier. Det kan exempelvis handla om att man tänker orimligt mycket på sin mobiltelefon/dator, alternativt ett specifikt program eller app eller att man mår dåligt av att inte ha tillgång till sin skärm. 

Smärta i nacke, axlar och rygg - Tid som spenderas med att sitta vid skrivbordet och skriva eller hålla en telefon och titta ner belastar såväl nacken som axlar och rygg. När dessa positioner blir statiska under längre tid kan det leda till smärta, och i värsta fall svårbehandlade muskulära problem. 

Minskade fysiska aktivitetsnivåer - Tid som spenderas framför skärmar är tid som människor i tidigare generationer skulle spenderat på att vara fysiskt aktiva. En stillasittande livsstil är direkt kopplad till ökad risk för fetma och andra livsstilsrelaterade hälsoproblem.

Men hur mycket skärmtid är då egentligen för mycket? Experter menar att vuxna bör begränsa sin skärmtid utanför arbetet till max två timmar per dag.

Finns det positiva effekter av mycket tid framför skärmen?

Trots att för mycket tid framför skärmen kan vara skadligt, så finns det även positiva effekter av att använda telefoner, surfplattor och datorer. Du kan exempelvis enkelt hålla dig informerad om allt, från världsnyheter, det kommande valet eller till det senaste dramat i Kardashinanfamiljen.

Hur kontrollerar man sin skärmtid på mobilen?

Det tar bara några sekunder att kontrollera hur länge man använder sin mobiltelefon eller surfplatta varje dag. All statistik presenteras i snygga grafiska staplar som kan komma väl till pass för att du ska kunna anpassa ditt beteende, om det skulle visa sig att du använder din telefon för ofta och/eller för länge. Nedan redogör vi för hur du går tillväga beroende på om du har en iPhone eller Android.

iPhone

1. Gå till “Inställningar” och välj därefter “Skärmtid”

2. Tryck på “Visa all aktivitet”. Här kan du utöver att se din användning även ställa in begränsningar för specifika appar samt se hur många gånger enheten har tagits upp, eller fått en notis.

3. Om du slår på “Dela mellan enheter” kan du få en sammanställning över användningen av alla enheter som är inloggade med ditt Apple-ID.

Android

1. Gå in på “Inställningar”.

2. Välj “Batteri”.

3. Tryck på “Skärm”. Därefter visas detaljerad statistik gällande din telefonanvändning.