Bästa mobiloperatör enligt kunderna (2017)

Erik Thorsen 2017-10-20

Mobiloperatören Halebop har för andra året i rad blivit utnämnd till mobiloperatören med nöjdast kunder i en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex. I undersökningen baserad på nästan 2000 intervjuer utmärker sig Halebop med 74 % nöjda kunder jämfört med 72,3 % för tvåan Vimla. Halebop har profilerat sig själva som den schyssta mobiloperatören och enligt Svenskt Kvalitetsindex stämmer det väl!  Halebop använder sig av Telias nät och har support som är öppen dygnet runt alla dagar under året.

På andra plats i listan finns mobiloperatören Vimla som är med för första gången i undersökningen. Vimla placerar sig tätt bakom Halebop och är bara 1,6 procentenheter från första platsen. Det är ett mycket gott betyg för nykomlingen som därmed styrker sin image om att vara Sveriges mest användarvänliga mobiloperatör. Vimla toppar ofta listan här på sajten över bästa mobilabonnemang.

Tredje plats tog Comviq som har legat stabilt mellan andra och tredje plats de senaste tre åren. Comviq använder sig av Telias, Telenors samt Tele2s nät och har specialerbjudanden till både studenter och 55-plusare. Comviq har i synnerhet väldigt bra deals på mobiltelefoner med mobilabonnemang.

Störst nedåtgående trend finns bland övriga mobiloperatörer som tidigare har placerat sig i toppen med tre segrar under de senaste fem åren. Det finns ingen information i undersökningen som anger vad detta tapp beror på.

Värt att notera är att de största mobiloperatörerna inte återfinns i toppen och ingen av de största mobiloperatörerna har tagits första platsen sedan undersökningarna började. Av de största mobiloperatörerna är det Tele2 som får bäst omdöme.

Undersökningen baserades på intervjuer av personer mellan 18-79 år, och gjordes under perioden september – oktober år 2017.

Kundnöjdhet mobiloperatörer för privatkunder

Operatör 2017 2016 2015 2014 2013

Halebop

73,6

71

69,3

67,2

72

Vimla

72,3

 

 

 

 

Comviq

71,5

69,3

71,4

69

68

Övriga

69

70,8

71,9

72,9

74,7

Tele2

68,1

70,8

70,4

65,8

67,5

Telia

66,6

66,2

66,3

70,1

68,6

Telenor

65,9

65

61,4

64

64,8

Tre (3)

58,6

58,8

68,3

66,5

62

 

I tabellen anges antal procent nöjda kunder i undersökningen för mobiloperatör och respektive år.